Τι κάνω με το παιδί στην καραντίνα; 10 δραστηριότητες

17/11/2020

Ευγενία Σαρηγιαννίδη
Κωνσταντίνα Ντάρα – Νηπιαγωγός

Τα σχολεία κλείνουν ξανά λόγω του καθολικού lockdown και της πανδημίας. Στην υπάρχουσα συγκυρία οι γονείς θα πρέπει να διαχειριστούν όχι μόνο τη διακοπή των εξωσχολικών δραστηριοτήτων και τη διακοπή λειτουργίας του σχολείου (με ότι αυτό συνεπάγεται σε κοινωνικό, γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο), αλλά και τη δυσκολία της μετακίνησης των ίδιων και των παιδιών τους, τις μειωμένες έως ανύπαρκτες συναναστροφές των παιδιών με τους συνομηλίκους τους, τον περιορισμό των δραστηριοτήτων σε εξωτερικό χώρο και τις μειωμένες ευκαιρίες ψυχαγωγίας και παιχνιδιού εκτός σπιτιού.

Οι γονείς και τα παιδιά έρχονται έτσι αντιμέτωποι με το πρόβλημα της διαχείρισης του κενού χρόνου του παιδιού που σε μεγάλο βαθμό ζει σε αστικά κέντρα, δηλαδή χωρίς τις ευκαιρίες που παρέχει η επαφή με τo φυσικό περιβάλλον. Κατά συνέπεια, τα παιδιά είναι εκτεθειμένα στις διάφορες οθόνες και μάλιστα όσον αφορά ειδικά την τηλεόραση, σε «παιδικά προγράμματα» αμφιβόλου ποιότητας.

Για τον λόγο αυτό το Δίκτυο Psy-Counsellors και οι συνεργάτες του προτείνουν δέκα ενδεικτικές δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, ώστε να διευκολύνουν την παραμονή των παιδιών στο σπίτι, να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση των γονέων με τα παιδιά και να προάγουν μια πιο ποιοτική διαχείριση του χρόνου των παιδιών σε συνθήκες αναγκαστικού εγκλεισμού:

Δραστηριότητα 1

Δημιουργήστε με τα παιδιά σας ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με απλές δοκιμασίες που μπορείτε να κάνετε μέσα στο σπίτι. Θέστε ως βραβείο κάποιο ζαχαρωτό ή γλυκό ή κάποια επόμενη δραστηριότητα.

Υλικά: χαρτόνι, ζάρια, πιόνια από playmobil ή άλλο επιτραπέζιο, μαρκαδόροι και ζαχαρωτά.

Δραστηριότητα 2

Αντικαταστήστε την πλαστελίνη με αλμυρό ζυμάρι. Κατασκευάστε το ζυμάρι μαζί με τα παιδιά και με αυτό δημιουργήστε διάφορα στολίδια. Αφού στεγνώσουν μπορείτε να τα βάψετε με τέμπερες. Στολίστε με αυτά το δωμάτιο των παιδιών και το σπίτι.

Υλικά: 2 φλυτζάνια αλεύρι, 1 φλυτζάνι αλάτι, ένα φλυτζάνι νερό και τέμπερα της προτίμησης σας

Δραστηριότητα 3

Αν έχετε κήπο μπορείτε να βγείτε με τα παιδιά σας να μαζέψετε φύλλα και καρπούς από τα δέντρα, να μιλήσετε για το φθινόπωρο και να φτιάξετε κατασκευές με αυτά. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμος κήπος μπορείτε να κάνετε μια βόλτα στην γειτονιά ή σε κάποιο κοντινό πάρκο για την συλλογή των καρπών και των φύλλων. Ταξινομείστε σε συνεργασία με το παιδί τα υλικά που συγκεντρώσατε ανάλογα με ορισμένα κριτήρια κατανοητά από το παιδί, όπως το μέγεθος, η υφή, το χρώμα.

Υλικά ( χαρτόνια, κόλλες κ.α )

Δραστηριότητα 4

Σίγουρα όλοι στο σπίτι έχετε περιοδικά και εφημερίδες που δεν τα χρειάζεστε. Μπορείτε να θέσετε ένα θέμα π.χ. (Οι μελλοντικές μου διακοπές, Διακοσμώ το σπίτι για τα Χριστούγεννα, Tο αγαπημένο μου χόμπι κλπ.). Βρείτε με την βοήθεια των παιδιών σας κατάλληλες εικόνες και δημιουργήστε ένα κολλάζ πάνω στο θέμα που έχετε θέσει.

Υλικά: χαρτόνι , κόλλα, ψαλίδι και μαρκαδόροι.

Δραστηριότητα 5

Κάθε σπίτι έχει πλαστικά μπουκάλια και καπάκια. Μην τα πετάξετε! Με την φαντασία σας και τη βοήθεια των παιδιών σας, μπορείτε να δημιουργήσετε απίθανες κατασκευές. Με αφορμή αυτές τις κατασκευές μιλήστε στο παιδί σας για την χρησιμότητα της ανακύκλωσης.

Υλικά: πλαστικά μπουκάλια, ψαλίδι, κόλλα κ.α.

Δραστηριότητα 6

Σε όλα τα παιδιά αρέσουν τα παραμύθια. Παροτρύνετε το παιδί σας να φέρει το αγαπημένο του παραμύθι και αφού το διαβάσετε με θεατρικό τρόπο, συζητήστε μαζί του για αυτό. Έπειτα ζητήστε του να σας ζωγραφίσει τι του άρεσε περισσότερο από το παραμύθι και να παίξει το ίδιο την σκηνή θεατρικά.

Υλικά: παραμύθι, χαρτί Α4 και μαρκαδόροι.

Δραστηριότητα 7

Ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια των παιδιών είναι ο «Κρυμμένος θησαυρός». Πείτε στο παιδί να σας φέρει ένα παιχνίδι του που θα αποτελεί τον κρυμμένο θησαυρό. Ανάλογα την ηλικία του παιδιού το παιχνίδι μπορεί να πραγματοποιηθεί στο ημίφως ή και στο σκοτάδι με την χρήση φακών. Για τα παιδιά που έχουν κατακτήσει την ανάγνωση στην αναζήτηση του «κρυμμένου θησαυρού» συμπεριλάβετε γραπτές οδηγίες. Αν όχι χρησιμοποιείστε εικονικές ενδείξεις, που υποβοηθούν στην αναζήτηση και εύρεση του «κρυμμένου θησαυρού». Στο μέτρο που το παιχνίδι διεξάγεται σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού ή σκοταδιού, είναι ίσως μια ευκαιρία να βοηθήσετε το παιδί να διαχειριστεί μια από τις πιο συνηθισμένες παιδικές φοβίες.

Δραστηριότητα 8

Όλοι λατρεύουμε τα γλύκα! Γίνετε σεφ μαζί με τα παιδιά σας! Ψήστε ένα αφράτο κέικ αφήνοντας τα παιδιά να προσθέτουν τα υλικά. Δημιουργήστε μαζί τους βήμα προς βήμα ένα είδος συνταγής, η οποία καταγράφετε και ταξινομείτε από τον γονέα. Αφού το ψήσετε δώστε την ευκαιρία στα παιδιά να το διακοσμήσουν με ότι λιχουδιές θέλουν.

Υλικά: Υλικά που απαιτούνται για την κατασκευή του κέικ, τετράδιο, μολύβι (για την καταγραφή των συνταγών).

Δραστηριότητα 9

Κηπουρική: Γίνεται μικροί αγρότες και μαζί με τα παιδιά σας παρακολουθήστε την εξέλιξη των σπόρων σας.

Υλικά: γυάλινα βάζα από μέλι ή πλαστικό κουτί από γιαούρτι, τέμπερες, χώμα ή βαμβάκι και σπόροι π.χ. φακές, φασόλια κ.α.) .

Δραστηριότητα 10

Χαλαρώστε βλέποντας οικογενειακώς μια παιδική ταινία. Έπειτα συζητήστε με το παιδί σας τι άρεσε στον καθένα σας και ανταλλάξτε απόψεις. Στην συνέχεια ζωγραφίστε ξεχωριστά την αγαπημένη σας σκηνή στην ταινία.

Υλικά: χαρτί Α4 και μαρκαδόροι.

Καλή Διασκέδαση με αυτές τις 10 ενδεικτικές προτάσεις που ελπίζουμε να καταστήσουν την αναγκαστική «σπιτογατοποίηση» των παιδιών δημιουργική και ευχάριστη!